We gebruiken cookies om de website goed te laten functioneren, deze te verbeteren en aan te passen aan uw wensen.Meer informatie
EngelsDuitsFrans

De Kazerij in Stramproy

De Kazerij in Stramproy
De Kazerij in Stramproy

De Kazerij in Stramproy, speciaal in zijn soort.

Na haar hele leven in de kledingbranche te hebben gewerkt wilde Renée Vleeshouwers (54) eigenaresse van De Kazerij in Stramproy drie jaar geleden wel eens iets anders gaan doen. Ze had inmiddels al enige ervaring opgedaan in de verkoop van kaas en aanverwante artikelen. Sinds vijf jaar verkocht ze elke donderdag- en zondagmiddag reeds kaas en dergelijke vanuit een mobiele kraam op het erf van een bevriende geitenboer in het dorp. Niemand kon destijds vermoeden dat deze ‘hobby’ haar een eigen winkel op zou leveren. Na een tocht op zoek naar een geschikt winkelpand was het de bevriende geitenboer die wel samen met haar het avontuur aandurfde. Drie jaar geleden werd een winkelpand aangeschaft en verbouwd tot wat nu ‘De Kazerij’ is.
 
Over het concept van de winkel heeft Renée heel goed nagedacht. Na een ronde langs diverse kaaswinkels in de regio en ook daarbuiten had Renée goed voor ogen hoe ze haar winkel ingericht wilde hebben. Voor deze ronde had ze een winkel voor ogen met een klassieke inrichting; d.w.z. de verkoopster achter de toonbank en de klant ervoor. De ronde langs de diverse winkels heeft haar echter doen inzien dat heden ten dage een heel andere formule gewenst is. Bij De Kazerij komen klanten binnen en gaan dan samen met de ‘gastvrouw’ op zoek naar het door hen gewenste product. Hierbij krijgen klanten ook uitgebreid de gelegenheid om producten te proeven.
 
Het assortiment bestaat grofweg uit vier onderdelen. Het voornaamste onderdeel is de verkoop van kazen, zowel (half)harde als zachte kazen en een uitzonderlijk groot aandeel geitenkaas. Vanuit haar kraampje op het erf van de geitenboer had Renée al ontdekt dat er in de regio veel vraag is naar geitenkaas. In totaal heeft Renée minstens 300 verschillende soorten kaas in de winkel. Daarnaast bestaat het assortiment uit chocolade, wijnen en noten; deze laatste worden versgebrand en in diverse melanges samengesteld. Naast deze vier hoofdonderdelen heeft Renée ook nog andere delicatessen, eieren en seizoensproducten in haar assortiment opgenomen.
 
Sinds kort betrekt Renée de (half)harde kazen van Treurkaas. Voornaamste reden hiervoor is het feit dat Treur heel veel aandacht schenkt aan het welzijn van de koeien en de boer die verantwoordelijk zijn voor de melk waarvan de kaas wordt gemaakt. Zo hebben alle koeien gedurende de zomermaanden de beschikking over weidegang. De publieke opinie omtrent de agrarische sector is aan het veranderen en Renée heeft gemerkt dat klanten het waarderen dat ze een eerlijk product verkoopt.
Een ander sterk punt van Treur is de begeleiding. Renée is nog relatief kort bezig met het vak en heeft toch wel behoefte aan ‘een extra oogje’ dat meedenkt in bijvoorbeeld de promotie van de winkel en haar producten. Treur heeft hiervoor de juiste mensen in dienst. Reclame maakt Renée voornamelijk via de streekblaadjes.
 
Renée is erg blij dat ze drie jaar geleden de knoop heeft doorgehakt en voor zichzelf is begonnen. Ondanks dat ze nu harder moet werken en meer uren maakt dan voorheen, is het de vrijheid en het ondernemerschap dat er voor zorgt dat ze elke dag weer met veel plezier klanten ontvangt in haar winkel.

www.dekazerij.nl