SDG 12 Verspilling

We verspillen vandaag 30% van de wereldwijde voedselproductie. We produceren en consumeren zonder voldoende rekening te houden met de impact op de natuurlijke rijkdommen van de planeet. De huidige situatie is onhoudbaar en daarom moeten we “meer doen, met minder”.

Doelstelling 12: Verzeker duurzame consumptie- en productiepatronen

De footprint van kaas in de kaasspeciaalzaak is minder groot. Er is minder derving en er wordt minder verpakkingsmateriaal gebruikt. Het verschil tussen industrie en de speciaalzaak kan wel inzichtelijk worden gemaakt.

Stappen gezet door Treur Kaas

  • Afvalscheiding: Voor afvalscheiding kwantificeren en kwalificeren. Plastic en papier wordt gescheiden ingezameld en verwerkt. Dit geldt ook voor zijstromen kaas;
  • Kaasplanken worden verwerkt tot andere items bij bijvoorbeeld de terugwinning;
  • Bestellen van flyers en brochures wordt zoveel mogelijk op duurzaam papier gedrukt voor beurzen;
  • Separate opvang van waswater. Door interne zuivering wordt olie, benzine en vet gescheiden voor lozing;
  • Waterontharder tegen kalkvervuiling op machines waardoor minder reinigingsmiddelen nodig zijn en onderdelen minder vaak vervangen hoeven te worden;
  • Handelsproducten die niet in de reguliere stroom verkocht kunnen worden, worden gedoneerd aan de voedselbank;
  • Afvalstroom Rendac wordt verder verwerkt tot o.a. diervoeding;
  • IBC en schoonmaakvaten worden door leveranciers retour gehaald voor verwerking;
  • Oude elektronica wordt weggebracht naar ICT4kids. Zij zorgen voor ontmanteling en verwerking;
  • Ingespeeld op de Verspillingsvrije week door middel van blogberichten en receptideeën van restjes;
  • Kaasdoek van bijenwas ingezet als premium: herbruikbaar kaaspapier.

Doelen korte termijn <2jr.:

  • Recycled posterpapier: oriënteren naar de mogelijkheden;
  • Drukwerk op duurzaam papier;
  • Printerpapier “recycled/duurzaam” bestellen;
  • Uitzoeken of bedrijfskleding ingezameld kan worden voor circulaire verwerking;
  • Mogelijkheden voor biologisch afbreekbaar plastic in kaaspapier onderzoeken;
  • Kaasdoos als premium – hergebruik – bewustwording 2025;
  • Flow maken van de weg die een verpakte kaas aflegt en een kaas naar de speciaalzaak.
  • De footprint van kaan in de kaasspeciaalzaak is minder groot. Er is minder derving en er wordt minder verpakkingsmateriaal gebruikt. Het verschil tussen industrie en de speciaalzaak inzichtelijk maken;
  • Inkoopbeleid opstellen met SDG 12 hierin verwerkt.