Verantwoord met kaas

Kaas kun je eten op je boterham, op de borrelplank, verwerkt in een maaltijd als ingrediënt of gewoon los uit het vuistje. Voor velen is kaas dan ook dagelijkse kost. Maar wil je weten wat je nu echt het beste kunt nuttigen als het gaat om kaas en verantwoord eten? Wij geven je graag antwoord op deze vraag.

Bron van vitaminen en mineralen

Kaas levert belangrijke voedingsstoffen. Kaas is rijk aan vitamine A, vitamine B12 en mineralen als calcium, fosfor, magnesium en zink. Het is bovendien ook een bron van vitamine B2 en selenium. Daarnaast bevat kaas eiwit en vet. En als klap op de vuurpijl: Kaas bevat geen koolhydraten! Kaas levert samen met melk en melkproducten gemiddeld ongeveer 60% van de dagelijkse inname van calcium en 40% van die van vitamine B12. Zuivel is daardoor belangrijk voor een gezonde voeding in Nederland. (Bron: Voedingscentrum.nl).

Er zijn natuurlijk heel veel soorten kaas: Hollandse kaas, boerenkaas, geitenkaas, kruidenkaas, blauwader kaas, gewassen rode korst, witte korst, verse kaas en ga zo maar door.

Hollandse kaas

Als je gaat voor een gezondere levensstijl en je wilt blijven genieten van Hollandse kaas, dan kun je het beste gaan voor de minder vet kazen, zoals 20+ (Weydeland 20+ Mild of Pikant), 30+ (Erfgoed Stelling 302, 304, 306) en 35+ (Weydeland 35+). Deze soorten bevatten namelijk de minste calorieën en verzadigd vet. Ook een goede keus is onze Weydeland Minder Zout! De naam zegt het al, deze kaas bevat minder zout dan andere kazen.

Blauwe kaas

Blauwe kaas, ook wel blauwader kaas of blauwschimmelkaas genoemd, is rijk aan calcium, wat goed is voor je botten. Daarnaast is blauwe kaas rijk aan vitamine K2, dit helpt voorkomen dat calcium ophoopt in weefsels rond het hart. Wel bevat blauwe kaas iets meer natrium dan andere soorten. Het voordeel is dat blauwe kaas meestal een sterke smaak heeft, waardoor je niet zoveel van deze kaas hoeft toe te voegen aan bijvoorbeeld een salade voor een rijke smaak. Bekijk hier onze soorten blauwaders!

Geitenkaas

Geitenkaas is licht verteerbaar en bevat A2-caseine, wat minder snel darmproblemen veroorzaakt dan melkeiwitten in koemelk. In geitenkaas zit minder lactose, dat maakt geitenkaas geschikt voor mensen die lactose-intolerant zijn. Daarnaast is geitenkaas rijk aan Vitamine A, wat een boost is voor je immuunsysteem! Ga je voor biologische geitenkaas, gangbare geitenkaas of vegetarische geitenkaas? Wij hebben ze allemaal voor je.

Verse kaas

Een zachte kaas die rijk is aan calcium en eiwit is bijvoorbeeld Mozzarella. Onze Mozzarella kaas is gemaakt van buffelmelk en bevat minder zout (natrium) dan hardere kazen. Lekker door een salade of op een geroosterd broodje in combinatie met tomaat en basilicum. (Aanrader!) Ook een goede optie is de Italiaanse verse kaas Ricotta. Deze kaas heeft een laag zout- en vetgehalte en is gemaakt van restanten van andere kazen. Ricotta betekent dan ook hergekookt en door het opnieuw koken van de wei is deze kaas heerlijk zacht en bevat de kaas behoorlijk wat wei-eiwit. Dit is één van de makkelijkst opneembare vormen van eiwit, wat dus helpt bij spiergroei- en kracht!

Gezonde recepten met kaas

Kaas is een heerlijk ingrediënt voor lekkere recepten. Onder het kopje ‘recepten‘ vind je elke maand een nieuwe kaasrecept. Het recept van de maand januari is helemaal in stijl, namelijk lekker én gezond (koolhydraatarm)! Auberginepizza’s met magere kaas. Bekijk dit recept hier. Maar probeer ook eens deze gezonde Frittata met champignons en courgette! Lekker als ontbijt of als lunch. Wil je meer kookinspiratie met kaas? Laat het ons weten, we helpen je graag!

Gepubliceerd op: 19 januari 2021